Tuesday, October 9, 2018

10 Oktober 2018 | Baitulmaqdis Tour | West Bank | Jericho | Gunung Temptation & Istana Hisham

MOUNT TEMPTATION AND HISHAM PALACE

Istana Hisham
Istana gurun yang menakjubkan

Istana Hisham dibina antara tahun 720 dan 750 AD. Ia juga dikenali sebagai Hirbet al-Mafjar, yang secara kasar diterjemahkan kepada "runtuhan air bunga." Istana yang menarik ini terletak di padang pasir dan, walaupun ia mengambil namanya dari Hisham bin Abdel Malek, ramai yang berpendapat bahawa hiasan dan strukturnya lebih sesuai dengan keponakan dan pengganti Hisham, Al-Walid bin Yazid. Walid mengetuai gaya hidup playboy, dan istana yang sesuai, digunakan terutamanya untuk kemewahan. Bagi pencinta keindahan, mosaik di istana benar-benar tak dapat diterima.

Walid Ibn Yazid
Juga dikenali sebagai Khirbiat Al Mafjar, Istana Hisham mempunyai keluasan 60 hektar dan dipercayai dibina oleh Walid Ibn Yazeed pada tahun 734 M sebagai istana musim sejuk.

Istana Hisham/ Khirbet al- Mafjar adalah salah satu tapak Islam awal yang paling penting di Palestin. Ia dibina antara 724 dan 743 Masihi semasa zaman Umayyah, dinasti Islam pertama.
Istana Hisham (Bahasa Arab: قصر هشام Qaṣr Hishām atau Bahasa Arab: خربة المفجر Khirbat al-Mafjar) ialah tapak arkeologi Islam awal yang penting dari dinasti Umayyah dari separuh pertama abad ke-8, salah satu daripada apa yang dipanggil istana padang pasir. Ia terletak lima km di utara bandar Jericho, di Khirbat al-Mafjar di Tebing Barat.[1] Berkeluasan lebih 60 hektar (150 ekar), ia terdiri daripada tiga bahagian utama: sebuah istana, kompleks mandian berhias dan estet pertanian. Turut dikaitkan dengan tapak adalah taman besar atau kandang pertanian (ḥayr) yang memanjang ke timur istana. Sistem pengairan yang rumit menyediakan kompleks dengan air dari mata air berhampiran.